ΒΡΕ ΚΑΛΩΣ ΤΟ ΜΟΥ!

Ronin.gr - widget IP και λειτουργικού OΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΜΠΛΟΓΚ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΣΤΟΤΟΠΟ izismile.com

19 Μαΐ 2008

ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ

Διάβασα στον Εχετλαίο, μια φοβερή ανάλυση για τον Οδυσσέα, τον αρχαίο καλέ, αυτόν που θαλασσοπνιγόταν κάμποσα χρόνια για να φτάσει στην Ιθάκη (και ουχί τη θράκη), μου άρεσε πολύ και θέλω να τη μοιραστώ μαζί σας.
Πέρα από τα αστεία, το συμπέρασμα που καταλήγει, είναι η επιτομή της Οδύσσειας. Πέρα από το οποιοδήποτε καταγεγραμμένο αρχαίο παραμυθάκι, πέρα από τις πιθανές κωδικοποιημένες τοποθεσίες που οι Έλληνες είχαν εμπορικές δραστηριότητες, είναι ένα ηθικό δίδαγμα που ίσως και να αντιπροσώπευε τότε τον ψυχισμό του Έλληνα. (Γιατί για σήμερα δεν το βλέπω).
Σας το παραθέτω και τα συμπεράσματα δικά σας.
Ευχαριστώ
Εχετλαίε.

Ονειροφάγοι και λωτοφάγοι

Ο γιος του Λαέρτη, ο ταπεινός βασιλιάς ενός μικρού θαλασσινού λαού, που πέρασε δέκα ολόκληρα χρόνια πολεμώντας στις παραλίες της Τροίας, που σκαρφίστηκε ο πανούργος έναν Δούρειο Ίππο για να πάρει απείραχτα τα ψηλότερα τείχη της και που πέρασε άλλα δέκα χρόνια, ταξιδεύοντας στα μήκη και στα πλάτη της Μεσογείου, αντιμετωπίζοντας θαρραλέα τόσους και τόσους κινδύνους – τι σχέση μπορεί να είχε αυτός, που το μυαλό του ήταν σκλαβωμένο από μια γυναίκα και ένα νησί, τη δική του γυναίκα και το δικό του νησί, τι σχέση μπορεί να είχε αυτός με εκείνους τους στερημένους συντρόφους του που με την πρώτη ευκαιρία έφαγαν τα πρόβατα του Ήλιου και έπεσαν με τα μούτρα, αδέξια και ασυναίσθητα στους λωτούς, καταβροχθίζοντας τους, θυσιάζοντας το πολυτιμότερο πράγμα που είχαν, τη μνήμη και το μυαλό τους, για μια εφήμερη πολυτέλεια και ευχαρίστηση, για ένα εφήμερο καπρίτσιο; Αυτός που ενώ ήταν στην αγκαλιά της Καλυψούς για εφτά ολόκληρα χρόνια με βαρύ στέρνο από τη θλίψη, δεν ξέχασε την βαθύτερη επιθυμία του, εκείνη τη φλόγα που πύρωνε την καρδιά του για τόσο καιρό και αυτά που είχε αφήσει πίσω του. Είναι ένα ωραίο και αληθινό δίδαγμα: Ακόμα και αν όλοι έχουμε βγει από την ίδια μήτρα της γης, παραμένουμε διαφορετικοί, και κάποιοι θα φάνε λωτούς για να ησυχάσουν και να ξεχάσουν, ενώ άλλοι θα αντισταθούν σε Σειρήνες με κερί στα αυτιά και ένα σκοπό στο μυαλό, θα πολεμήσουν Πολύφημους, θα ξεφύγουν από Σκύλλες και Χάρυβδες και θα έχουν απέναντι τους έναν κυανοχαίτη Κοσμοσείστη συνέχεια που θα τους εναντιώνεται… Τα λάθη θα συμβούν, το ασκί του Αιόλου θα τους παρασύρει μακριά την κρισιμότερη στιγμή για να ξανασφίξουν τα δόντια, να ξανακούσουν το τραγούδι των μηνιγγιών τους ενώ σφυροκοπούν ανελέητα και να συνεχίσουν, ακόμα και κολυμπώντας, παθαίνοντας πολλά και έτσι μαθαίνοντας πολλά, με ασπίδα τους την Αθηνά, προς μια Πηνελόπη, προς μια Ιθάκη, όπου θα τεντώσουν το τόξο για να ξανακερδίσουν αυτά που τους ανήκουν δικαιωματικά… Και επαναλαμβάνω: Τι σχέση είχε ο Οδυσσέας, ο πολυμήχανος, ο ταξιδευτής, ο ονειροφάγος, με τους δειλούς και απρόσεχτους, πανέτοιμους να παραδοθούν, λωτοφάγους συντρόφους του; Καταλαβαίνει κανείς γιατί αυτός και η γενιά από την οποία προερχόταν, ήταν οι ηγέτες;

16 σχόλια:

  1. Δεν χρειάζεται να ευχαριστείς. Αυτό που επίσης βγαίνει σαν ηθικό δίδαγμα, πέρα από αυτά που έγραψες, είναι πως δεν είναι τα υψηλά αισθήματα που δείχνουν τον υψηλότερο και ανώτερο άνθρωπο, αλλά η διάρκεια των υψηλών αισθημάτων και το πόσο αυτά εμπνέουν και επηρεάζουν τις πράξεις του, εν τέλει τον ίδιο. 20 χρόνια είναι πάρα πολλά. Όσο η ζωή μου, τώρα που το σκέφτομαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Kαλημερα.

    Τα Ομηρικά Έπη ησαν η καινη και παλαια διαθηκη των παπούδων μας.

    Τωρα, δε φταιμε βεβαια εμεις που μας αλλαξαν την πιστη και κτλ κτλ κτλ... αλλα να το θυμόμαστε αυτο το παραπανω που εγραψα.

    Οποτε και η μορφη του Οδυσσεα εξηγειται ευκολα και των συντροφων του και ολη η συμβολική στα Επη.


    Δεν συνεχίζω γιατι θα γραψω εκτος εκεγχου κανα σεντονι και μετα θα το μετανοιωσω.

    Ευγε ria, θα κανω μια βουτια στην ετικετα Ελλας να τα δω όλα. Ελπιζω να μη βρω υπερβολές.

    [ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΘΑ ΤΟ ΠΑΡΑΛΑΒΕΙς ΜΕΣΩ kostas Το αποστελω αυριο μαζι με τοπικα γλυκισματα, σλιουρπ.....]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. νομίζω ότι ο ίδιος προβληματισμός βασάνισε χρόνια το Σεφέρη, που κατέληξε σε κάποια συμπεράσματα στο ποίημα ΚΙΧΛΗ, το οποίο συνιστώ ανεπιφύλακτα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν ξέρω αν είναι ιεροσυλία η σύγκριση και φυσικά δεν τήν επιχειρώ. Νομίζω πως ο Γιώργος Μιχαήλ τα λέει όμορφα στο άρθρο του "ο Οδυσσέας και το διαδίκτυο": http://www.e-telescope.gr/gr/cat03/art03_020730.htm. Εντάξει, κάτι μάς λείπει για να γίνει ο καθένας μας κι ένας πραγματικός σύγχρονος Οδυσσέας. Ηγέτης δηλαδή κι όχι φοβισμένος λωτοφάγος. Ας μας δοθεί όμως η ευκαιρία να ταξιδέψουμε κι εμείς τα δικά μας 20 χρόνια, να δώσουμε τις μάχες μας, να δοκιμάσουμε τις αντοχές μας, τήν πίστη μας, τήν υπομονή μας και πάλι εδώ είμαστε. Μπορεί να μη γίνουμε ποτέ ο καθένας κι ένας Οδυσσέας, μπορεί να μη καταφέρουμε να βρούμε τήν Ιθάκη μας, αλλά θα έχουμε ταξιδέψει πολύ, θα έχουμε αντιμετωπίσει πολλά και θα έχουμε γίνει καλύτεροι άνθρωποι. Και φυσικά πάντα θα αποτελεί παράδειγμα ο Οδυσσέας για όποιον θέλει να μάθει να παλεύει με τα κύματα τής ζωής και στο τέλος να επιστρέφει νικητής στον τόπο του…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. εχετλαίε
    σ' ευχαριστώ ξανά, για τη διευκρίνηση και λυπάμαι που δεν το έγραψες στο άρθρο!

    γούφα,
    εγώ τα ομηρικά έπη και την ελληνική μυθολογία(;) την ξέρω καλύτερα και από την αλφάβητο, σε αντίθεση με την καινή διαθήκη (αν με πιάνεις!)

    αεροστατίκ
    ο σεφέρης γνώριζε πολύ καλά τα ομηρικά έπη και είχε σε πολλά έργα του εκφράσει προβληματισμούς πάνω σ' αυτά!

    μπλογκούλη
    το θέμα δεν είναι να επιστρέψεις νικητής, αλλά να θες να έπιστρέψεις όσα όμορφα και ονειρικά γνωρίσεις, να θες να επιστρέψεις ακόμα και αν ξέρεις ότι όσα λαχταρούσες να δεις θα είναι γερασμένα, ίσως φτωχότερα αλλά δεν θα παύουν να είναι αυτά που είχες αφήσει, λίγο αλλαγμένα/εξελιγμένα/διαφορετικά. αλλά πάντα αυτά που άφησες με σκοπό να επιστρέψεις. ο αγώνας της επιστροφής είναι το μήνυμα και να μην σε μαγέψουν όσα δεις και ξεχάσεις το στόχο. η εμμονή στο στόχο, η εμμονή στα απλά και λιτά που άφησες και όχι στη χλιδή και τα άπιαστα για τους άλλους αλλά που εσένα σου δόθηκαν/προσφέρθηκαν/παραδόθηκαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. υποθετω οτι καταλαβα τι εννοείς, οποτε ανοιξε σε πρωτη ευκαιρια κουβεντα πανω στο θεμα να δουμε κατα ποσον υπαρχει το θαρρος της γνωμης. αλλοιως με μισολογα τι προκοπη να δουμε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλε κυ/ria μου,εμενα γιατι δεν με παιζετε στα σχολια σας;
    Γιατι δεν με ξεμπροστιασατε στο σχολιο στην προηγουμενη αναρτηση σας;
    Θα βγω..παραπονουμενος!
    Ε..λοιπον θυμωσα κι εγω!Για αυτο σημερα θα γραψω εδω πως ο Οδιτσοις που λενε και οι Γερμαναραδες,ενα λαμογιο ηταν!Φιλοτομαριστης και καλοπερασακιας!Ακου γλεντι 10 χρονων μετα την νικη στην Τροια!Ακου οργια!
    3 χρονια μπανια στα καλυτερα μερη και 7 χρονια αγκαλια με την Καλυψω!
    Κακοπερασε ο δολιος!Μετα θυμηθηκε και την Πηνελοπη του!Πφφ!Τον πιασανε οι τυψεις του!Σαν τον Γουφα!Ετσι ειναι αμα γερασεις!Θελεις ακομη μια φορα να δειξεις ποσο μετρας!Τυπικο χαρακτηριστικο του Ελληνα!Απο τον Οδιτσοις δεν καταγομαστε;η; κανω παλι λαθος;Η; εστω καποι απο μας που δεν φαγαμε λωτους,μιας και δεν ειχε τοσο πολλους ακομη,και ο Χριστος δεν ειχε γεννηθει να κανει θαυματα να τους πολλαπλασιασει!Ατυχοι ειμαστε λοιπον σημερις καμποσοι Ελληνες,που προλαβαμε και φαγαμε!Δεν ειμαστε ολοι ισοι κι ισοι!Δεν ειμαστε ολοι Ελληνες!Τι ν τροπη!
    Συμπαθα με γοργονα μου!Επαρα/συρθην!
    Εχετλαιε,καλα σαραντα!Χρονια εννοω!Και βαλε παληκαρι μου!
    Τα σεβη μου ria!
    Υγ Ελπιζω να παιρνεις απο αστεια χαρα μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μπήκα να δω πως εισαι και αν βρήκες ρολεξάτσι τσε βραχιόλι και έπεσα πάνω στα Ομηρικά. Όχι ότι με χάλασε, βεβαίως!
    Την καλησπέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. γούφας
    για να ανοίξω συζήτηση επ'αυτού του θέματος, πρέπει να έχω ένα ερέθισμα. αμέσως μόλις κάτι με κεντρίσει το έχω υπ' όψιν μου να το κάνω/

    κώστας βράκας
    δίκιο έχεις κώστα!
    ο άτιμος, γύρισε τον κόσμο όλο, κοιμήθηκε με τα καλύτερα κορίτσια των καλυτέρων οικογενειών, με δικαιολογία την ιθάκη του δεν αποκατέστησε κανένα, όταν πάλι έπαψε να περνά η μπογιά του γύρισε πίσω. τι να πει και η καημένη η πηνελόπη, γύρισε ο ξενιτεμένος, ποιος ξέρει πόσα μούλικα είχε σπείρει και τις σκότωσε και τα πιπινάκια. τον πνίγεις μετά ή δεν τον πνίγεις;
    για να δείς ότι αντέχω πλάκα και έχω χιούμορ!
    αλήθεια, τις πενήντα κάμψεις δεν τις έκανες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. κοπτοραπτού μου,
    έκανα ευχέλαιο, έτριψα σκόρδα, έβαλα μπλε χάντρα και so far so good...
    το ρολεξάκι το έχω πλέον μόνο σαν ανάμνηση και το βραχιολοαναμνηστικό επίσης. βλέπεις οι κλέφτες έχουν πέντε χρόνια που μπήκαν σπίτι μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Χα χα χα!Ωραια εισαι ria μου!Και με χιουμορ!Σπανιο πλεονεκτημα στον τομεα που εισαι!Ευγε!
    Τις πηρα τις καμψεις βρε κοριτσι!
    Αλλα πανω στην Καλυψω μου!Για αυτο ημουν του θανατα τελευταια!χα χα!
    Καλο σου βραδυ γοργονα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μια ερώτηση? Οι Λωτοφάγοι συνταξιδευτές του από ποιά γενιά προέρχονταν? Γνωρίζουμε?

    Ευχαριστώ και καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. βασικά καλησπέρα, ή μάλλον καλημέρα κύριε μαρκόνι

    οι σύντροφοι του οδυσσέα ήταν πατριώτες του και από τα γύρω νησιά που αποδέχονταν την κυριαρχία του οδυσσέα.
    προς τι η απορία?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Όλα καλά, ρωτάω για να καλύπτω τα κενά μου, μπορεί να υπήρχε κάτι που δεν ήξερα.
    Τον σπόρο της αμφιβολίας που μου είχες πει παλαιότερα τον έχω και τον διατηρώ εδώ και πολλά χρόνια σε καλή κατάσταση. Απλά φροντίζω να τον ποτίζω με αμφιβολίες και 'προχωρημένες' απόψεις (πχ για το ότι ο Οδυσσέας έφτασε μέχρι Αμερική, έχω διαβάσει 3 βιβλία) και να τον ψιλοκουρεύω με επίσημες και 'κοινώς αποδεκτές' δημοσιεύσεις.
    Είμαι open αλλά έχω και το νου μου.
    Για να είμαι ειλικρινής δεν συμφωνώ με αρκετά από αυτά που διάβασα στους φίλους παραπάνω, αλλά δεν σημαίνει ότι τα απορρίπτω, αντίθετα τα διαβάζω. Αν συμφωνούσαμε όλοι δεν θα είχε ενδιαφέρον!

    Καλημέρα!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. (*) Εννούσα για τις απόψεις στα blog των παιδιών ότι δεν συμφωνώ όχι με τα σχόλια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. κύριε μαρκόνι
    φυσικά και δεν είσαι υποχρεωμένος να συμφωνείς με ότι γράφει ο καθένας. το ίδιο και εγώ. απλά στην προκειμένη περίπτωση όχι μόνο συμφωνώ με την ανάλυση του εχετλαίου, αλλά με το συμπάθιο κιόλας, ζήλεψα που δεν έκανα εγώ αυτήν την ανάλυση. και γι' αυτό τη δημοσίευσα.
    άλλωστε οι διαφωτιστές διατείνονταν:
    "δε συμφωνώ με αυτό που λες, αλλά θα αγωνιστώ μέχρι θανάτου για το δικαίωμά σου να το λες!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή

οι δικές σου σκέψεις ποιές είναι;

σχόλια γραμμένα με αγγλικούς χαρακτήρες θα σβήνονται αμέσως. αν δε γνωρίζετε πως γυρνά το πληκτρολόγιο στα ελληνικά, ρωτήστε να μάθετε!

Από το Blogger.

ΤΑ ΠΑΤΡΙΑ ΕΔΑΦΗ

ΤΑ ΠΑΤΡΙΑ ΕΔΑΦΗ
ΑΝ ΔΕΝ ΠΑΙΝΕΨΕΙΣ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΟΥ ΠΕΦΤΕΙ ΚΑΙ ΣΕ ΠΛΑΚΩΝΕΙ

Αναγνώστες