Αλήθεια, η γραμματική στα σχολεία έπαψε να διδάσκεται; Έπαψαν τα ελληνόπουλα να μαθαίνουν ποια ουδέτερα ουσιαστικά λήγουν σε –υ και όχι –ι; Και αν συνεχίζουν να διδάσκονται αυτά τα πολύ απλά και εύκολα πραγματάκια, πως γίνεται αυτή η γνώση να διαγράφεται από το σκληρό δίσκο του μυαλού τους μόλις ξεκινούν να γράφουν οτιδήποτε που θα αναγνωσθεί από το κοινό; Είτε είναι αυτό έντυπος περιοδικός τύπος, είτε υπότιτλοι σε σήριαλ – ταινία.
Έχω βαρεθεί να βλέπω τη λέξη βράδυ να γράφεται με –ι. Έχω βαρεθεί να ακούω δημοσιογράφους που υποτίθεται ότι τελείωσαν τη νομική ή τη φιλολογία να συντάσουν το ρήμα αφορώ με λάθος άρθρα. Κάτι αφορά κάτι άλλο. Ρωτάμε λοιπόν: τί αφορά αυτό; Και απαντούμε ότι αφορά το τάδε θέμα. Δε ρωτάμε πού αφορά αυτό για να απαντούμε σε οποιοδήποτε σημείο. Που σημαίνει ότι δε λέμε «...και το θέμα αφορά στο ...», αλλά «...το θέμα αφορά το...» προσαρμόζοντας το αρθρο στο σωστό γένος.
Ήθελα να ήξερα, μόνο στη δική μου γενιά υπήρχαν φιλόλογοι που ήξεραν συντακτικό της ελληνικής γλώσσας και αγαπούσαν αυτό που έκαναν ώστε να λαχταρούν να μεταδώσουν γνώσεις; Αλλά δε νομίζω ότι όλοι όσοι παρουσιάζουν εκπομπές και ειδήσεις στα ραδιόφωνα και τις τηλεοράσεις καθώς και αυτοί που συντάσσουν τα κείμενα των εκφωνητών ή παρουσιαστών είναι κάτω από τριάντα. Για να μην πω πως τους περισσότερους τους θυμάμαι για πάνω από δέκα χρόνια να παρακολουθώ εκπομπές τους. Λοιπόν δεν είναι τόσο μικροί που να υποθέτει κανείς ότι τα τελευταία χρόνια τέλειωσαν το λύκειο που ομολογουμένως, υπάρχει έκπτωση της ποιότητας παροχής γνώσεων γραμματικής στα σχολεία.
Είναι άτομα που σε ένα δυο χρόνια, άντε τρία το πολύ θα αγγίξουν τον εφιάλτη κάθε γυναίκας, τα σαράντα. Δε μου φαίνεται, λοιπόν, πιθανό να έτυχα μόνο εγώ σε σχολεία με φιλότιμους δασκάλους και όλοι όσοι ανήκουν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης να φοίτησαν σε σχολεία με δασκάλους αδιάφορους και ανεύθυνους. Μερικοί μάλιστα, διατυμπανίζουν ότι αποφοίτησαν από ιδιωτικά σχολεία με τρανταχτά ονόματα. Πώς δεν ντρέπονται να μιλούν και να εκθέτουν όλους αυτούς υπήρξαν διδάσκαλοί τους; Είναι δυνατό, να μη διδάχθηκαν ότι τα δύο κ.κ. σημαίνουν πληθυντικό αριθμό και όχι δυο φορές κυρίους; Είναι μικρά παραδείγματα όσων λένε ότι η τηλεόραση και το ραδιόφωνο διδάσκουν.
Νομίζω ότι ο Wittgenstein ήταν που είπε ότι το επίπεδο της γλώσσας μας είναι το επίπεδο του πολιτισμού μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην απορείς όμως. Εδώ και καιρό σαν χώρα από τα σχολεία παράγουμε κατά κύριο λόγο παίχτες για reality shows. Γιατί με τα πρότυπα που προβάλλουμε ποιος είναι ο λόγος τα παιδιά του σχολείου να διαβάσουν για να καταλήξουν g700; Αντίθετα θα πάνε σε κάποιο show (δεν είναι ανάγκη να έχουν ταλέντο) και αν δεν πάρουν τα λεφτά (πρώτο βραβείο) όλο και κάποιο cd θα βγάλουν, σε κάποια πίστα θα βγουν, σε κάποια tv θα εμφανιστούν.
Εφιάλτης κάθε γυναίκας τα σαράντα;
Δεν συμφωνώ αν και πραγματικά δεν μπορώ να ξέρω. Οι περισσότερες ξηγημένες γυναίκες που γνωρίζω είναι σε αυτή τη δεκαετία και αρκετές είναι πολύ όμορφες και ποθητές.
Γειά!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔίκιο έχεις! Το "αφορά στο" μου το είχε κάνει παρατήρηση καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο. Αλλά μου είπε ότι το σωστό είναι "αφορά στο" και όχι "αφορά το"!!!
Έψαξα και βρήκα και αυτό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠλάκα με κάνεις έτσι?
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν αρχίζει να καταργείται το δεύτερο "λ" στην τρέλα, τι σόι τρέλλα είναι?
Όταν ο Σεξπιρ, γράφεται έτσι, δεν σε ξενερώνει?
Όταν το αυγό γράφεται πλέον με β, δεν το σιχαίνεσαι?
Όταν το πάρτι είναι με ι κι όχι με υ, τι σόι πάρτυ είναι? Ξενέρωτο!
Προτιμώ την "παλιά" γραφή εν ολίγοις. Τότε που η τρέλλα είχα νόημα... Όχι τώρα, που τη θέλουν αποστειρωμένη. Αλλά τι περιμένεις από ανθρώπους που λένε: "άψυχο πτώμα"(!!!!!!!!), "56άχρονος ζεν πρεμιέ"(!!!!!!) και άλλα τέτοια ανατριχιαστικά.
Εν ολίγοις, θα συμφωνήσω με τον mistirio, σε όλα - αυτό με τα 40 πολύ μου άρεσε και το κρατάω. Έτσι είναι, ξέρεις!
Και θα υπερθεματίσω: έχουμε τη γλώσσα και τους κυβερνώντες που μας αξίζουν εμείς οι Νεοέλληνες.
Τα σέβη μου και τα φιλιά μου...
Η γλώσσα αλλάζει συνεχώς (αν δεν άλλαζε θα μιλούσαμε ακόμα όπως οι Έλληνες), λογικό είναι πράγματα που γνωρίζουμε ως αληθή να αλλάζουνε και αυτά. Οι άνθρωποι πλάθουνε τους κανόνες. Αν κάτι μιλιέται από ΄λους λανθασμένως σε κάποια στιγμή αυτό θα είναι και το σωστό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο 1988, το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, εξέδωσε τόν Γλωσσικό Οδηγό Για Δημοσιογράφους. Διενεμήθη από όλες τις επαγγελματικές δημοσιογραφικές οργανώσεις δωρεάν στα μέλη τους. Αργότερα κυκλοφόρησε και για όποιον ήθελε να το αγοράσει, στη συμβολική τιμή τότε τών 200 δρχ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπρόκειτο για ένα μικρό καλαίσθητο βιβλιαράκι, σχεδόν τσέπης, 97 σελίδων, που έδινε έμφαση στη γραμματική, στην ονοματολογία και σε διάφορες αμφισβητήσεις. Αναφέρεται μέσα σ' αυτό ότι όλες οι γλώσσες τού κόσμου βρίσκονται, από τήν ίδια τους τη φύση, σε μια διαρκή δυναμική εξέλιξη. Το γεγονός αυτό δημιούργησε ποικίλες δυσχέρειες τις οποίες ο οδηγός χωρίζει σε δύο κατηγορίες:
-Στην κατά καιρούς εμφάνιση νέων γλωσσικών στοιχείων και σχημάτων, που για ένα διάστημα αιωρούνται ακαταστάλαχτα, περιμένοντας τήν απορρόφησή τους ή μη από τόν κορμό τής γλώσσας.
-Στην παράλληλη εγκατάλειψη παλιών γλωσσικών στοιχείων και σχημάτων, που για ένα διάστημα φυτοζωούν στο περιθώριο, ώσπου να πέσουν οριστικά σε αχρησία.
Συμπεριλαμβανομένου και τού οξύτατου γλωσσικού ζητήματος που ενέσκηψε στην Ελλάδα σχετικά με τήν καθιέρωση δημοτικής ή καθαρεύουσας και ταλάνισε επί ενάμιση αιώνα τη χώρα, αφού έφτασε η χρησιμοποίηση τού τριτόκλιτου τύπου "τής αποστάσεως" να αποτελεί σχεδόν τεκμήριο εθνικοφροσύνης ενώ αντίθετα ο τύπος "τής απόστασης" ισοδυναμούσε με διάδοση ανατρεπτικών ιδεών, οδηγηθήκαμε στο σημερινό μπάχαλο τής γλώσσας μας όπου άλλοι ομιλούν ελληνικά, άλλοι ομιλούν κάτι σαν ελληνικά και κάποιοι τρίτοι ομιλούν, σκέτο.
Οι δημοσιογράφοι, δυστυχώς, συντάσσουν τα χειρόγραφά τους διατυπωμένα όπως εκείνοι νομίζουν καλύτερα και μοιραία στα αμφισβητούμενα σημεία ο καθένας εκφράζεται με τόν τρόπο του. Αυτός ήταν και ο λόγος έκδοσης αυτού τού οδηγού.
Μέσα σε άλλα όμορφα και εποικοδομητικά γίνεται αναφορά και στις κατά καιρούς γκάφες, τα γνωστά μαργαριτάρια, τών δημοσιογράφων όπου μεταξύ άλλων υπάρχει και το αμίμητο: "ο πρώην Αμερικανός πρόεδρος" (λες και μετά τήν προεδρία γινόταν Κινέζος) αντί τού σωστού: "ο πρώην πρόεδρος τής Αμερικής".
Συγγνώμη για το σεντόνι.
το σαραντα αρχιζει και γινεται εφιαλτικο οταν αναφερεσαι σε θερμοκρασια ή πυρετο
ΑπάντησηΔιαγραφήπαντως εξ απο ανεκαθεν υπηρχαν μαθητες που δεν ταπαιρναν τα γραμματα ,
νομιζω ομως οτι περισσοτερη σημασια πρεπει να δινουμε στο νοημα που περιεχουν οι λεξεις και οχι στη συνταξη ή την προφορα τους.
εχω ακουσει πολλους να μιλανε ωραια με λογια ανουσια
mistirios
ΑπάντησηΔιαγραφήαγαπητέ, φτάσαμε στο σημείο να μας απασχολεί το αν χώρισε ο καραφώτης (που δεν ξέρω και ποιος είναι) παρά αν τα σκόπια θα ονομαστούν μακεδονία!
υπάρχει χαμηλότερο σημείο στο οποίο ως έθνος μπορούμε να φτάσουμε?
hfaistiwna
ΑπάντησηΔιαγραφήπολύ πιθανό να έχεις δίκιο. δεν το έχω ψάξει από τότε που ήμουν 15 ετών και κάτι είπα μέσα στην τάξη και η φίλόλογος με έκραξε μπροστά σε όλη την τάξη και μάλιστα ανέφερε και παραδείγματα και εξηγούσε πολύ παραστατικά. το κερασάκι στην τούρτα ήταν ότι ναι μεν τα βιβλία που γράφονται το λεν έτσι, όμως είναι επειδή εξελίσσεται η γλώσσα και εμείς προσαρμόζουμε κανόνες σε ότι χαζομάρα λέγεται!
ny anna
ΑπάντησηΔιαγραφήδε σε κάνω πλάκα, γιατί μου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι κάθε φορά που ακούω μια χαζομάρα, χάνουμε τη γλώσσα μας και έτσι χάνουμε τις ρίζες μας και λαός χωρίς ρίζες δεν έχει μέλλον!
panos kwstandinidis
ΑπάντησηΔιαγραφήέχεις απόλυτο δίκιο, όμως αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει και να μας αρέσει. το αγχώνομαι δεν υπήρξε ποτέ ρήμα, έγινε όμως και οι φιλόλογοι τραβούν τα μαλλιά τους!
blogoulis
ΑπάντησηΔιαγραφήφίλε μου ποιο σεντόνι; όποιος θέλει να εκφράσει τη γνώμη του να το κάνει ελεύθερα, τι πληρώνουμε το χαρτί και το δάσος? εκφράσου ελεύθερα και όσο εκτεταμένα θες!
στο βιβλιαράκι έγραφε και ποιος είπε ποια κοτσάνα ή ανώνυμα μόνο τα μαργαριτάρια?
kwstas vrakas
ΑπάντησηΔιαγραφήκώστα, αν γράφεις ανορθογραφα είναι επειδή δεν εξασκείς το σπορ. και εγώ αν σταματήσω να γράφω ελληνικά για είκοσι χρόνια και το όνομά μου λάθος θα το γράψω. κανείς δε θα σε παρεξηγήσει αν γράψεις μια λέξη λάθος. ξέρουμε που μένεις και τι δυσκολίες αντιμετωπίζεις και είναι απόλυτα κατανοητό. άλλωστε πόσοι ξέρουν να γράψουν τη σουσουράδα στα αρχαία ελληνικά? (εγώ ξέρω!)
καλημέρα και γιατί μελαγχολικό ποστ?
red & black
ΑπάντησηΔιαγραφήδε συμφωνώ μαζί σου. δε θα δώσω σημασία στη γραμματική όταν μιλώ με τις φίλες μου όχι όμως και αν βγω στην τηλεόραση. υποτίθεται ότι πρέπει να δίνουν το καλό παράδειγμα. όχι να ξεχνάμε και αυτά που ξέρουμε!
το ποστ το ανέρτησα γιατί είδα μια ταινία και το βράδυ στις εκατό φορές που το γράφανε από κάτω τις 101 ήταν γραμμένο με -ι!!!
μου γύρισε το μάτι, τι να σου πω!!!!
Ρία αυτά γίνονται πάντα ανώνυμα. Μη θίξουμε και υπολήψεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά φαντάζομαι ότι αν το έκαναν επώνυμα αναφέροντας όλες τις κοτσάνες τού καθενός ο οδηγός θα έπρεπε να εκδοθεί σε τόμους :-)
Και τι πειράζει που γράφουν το βράδυ με ι?
ΑπάντησηΔιαγραφήι γλόσα ίνε εργαλίο για να κάνουμε
τι δουλιά μας.!
Θα μπορούσαμε αντί για γράματα να
εχουμε αριθμούς,σίγουρα πράγματα
να ισιχάσω κι εγό ο έρμος πού παλέβο
με 2 λεξικά να βρό γιατί μου τα βγάζι
λάθος η διόρθοση.
....ετιμολογια? τι να τιν κάνις?
ι ζοντανές γλόσες ίνε επικίνδινες..
.....δαγκόνουν!
Συγγνώμη αν σε κούρασα
καλώς σε βρίσκω
και που να κάνεις ερώτηση γεωγραφίας!
ΑπάντησηΔιαγραφήευτυχώς υπάρχουν και οι αμερικάνοι(με το ακριβότερο και συνάμα το πιο αποτυχημένο σύστημα στην εκπαίδευση) για να νιώθουμε λίγο ανώτεροι
Ναι αυτό είναι αλήθεια.. τα απλουστεύουμε όσο το δυνατόν πιο πολύ.. και στο τέλος δεν μένει τίποτα... :)
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό ΣΚ!
Κοίτα. Η παιδεία σε αυτή τη χώρα είναι ένα λάθος. Είναι τυχερά τα παιδιά που τυχαίνουν καλούς δασκάλους, όταν τους τύχουν γιατί κι αυτοι είναι ψιλοσπάνιοι, και χρειάζεται βοήθεια κι από τους γονείς. Δε γίνεται αλλιώς. Αν είχαμε σχολεία όπως στη Γερμανία ή αν είχαμε όλοι λεφτά να πληρώναμε ιδιωτικά, ίσως να αφήναμε τα παιδιά πιο ελεύθερα. Τώρα όμως χρειάζονται τους γονείς να τους καθοδηγήσουν με σωστά παιχνίδια, σωστά βιβλία κλπ. Αλλά πόσα παιδιά έχουν τέτοιους γονείς;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι να ήταν μόνο αυτά Ria, τι έχεις να πεις για την λεξιπενία μας; Μια πλουσιότατη γλώσσα καταντήσαμε να την περιορίσουμε σε δύο με τρεις χιλιάδες λέξεις, και πολλές λέω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχει και το άλλο, το διάβασα στο Blog του Αστερίωνα με τίτλο «Αίσχος». Ούτε λίγο ούτε πολύ προτείνεται η κατάργηση ορισμένων γραμμάτων (όπως υ, ει, υ, η κπλ.) για να εξευρωπαϊστούμε. Πρόταση Κύπριου Ευρωβουλευτή.
Δεν λέω ζωντανή γλώσσα είναι θα υφίσταται αλλαγές αλλά μη φθάσουμε και στο σημείο να υιοθετήσουμε και την γραφή με λατινικούς χαρακτήρες.
Καλή σου ημέρα και καλό Σαββατοκύριακο. gskastro
Συμφωνώ απολύτως για το πρόβλημα που υπάρχει. Έχω ακούσει νέους να υπερηφανεύονται που δεν ξέρουν ορθογραφία ή συντακτικό γιατί "ενώ οι φλώροι διάβαζαν, εμείς κάναμε τα δικά μας" κτλ κτλ. Αλλά όσα δε φτάνει η αλεπού, τα κάνει κρεμαστάρια...
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσον αφορά στο "αφορώ" (sic), το θέμα είναι ότι η αρχαία σύνταξή του είναι "αφορώ τινί" που μεταφράζεται σε "αφορώ εις τον/-την" κτλ. Οπότε είναι ορθότερο αυτό από το αφορώ άνευ -σ-. Βέβαια η παραπομπή του Ηφαιστίωνα λύνει αρκετές απορίες.
Την καλημέρα μου!
Ἔχεις σκεφτεῖ ὅτι "δὲν ὑπάρχει τυχαῖο στὴν τέχνη"; Κανεῖς δὲν κάνει λάθη. ὅλα ἐπίτηδες γίνονται. Λεπτομέρειες:andro-andro.blogspot.com
ΑπάντησηΔιαγραφήblogoulis
ΑπάντησηΔιαγραφήδίκιο έχεις. θα θέλαμε τόμους αν γράφαμε ότι κοτσάνα ξεστομίζουν οι δημοσιογράφοι. άλλωστε φροντίζουν μόνοι τους να βγάζουν τα μάτια τους.
kostaslogh
ΑπάντησηΔιαγραφήφίλτατε θα διαφωνήσω!
δεν είναι δυνατό να διδασκόμαστε την πιο πλούσια γλώσσα του κόσμου, τη μοναδική που ταυτίζει τη λέξη με το εννοούμενο και να την κατακρεουργούμε έτσι.
δες στο μπλογκ του ιάσιου (τον έχω λινκ) για τη γλώσσα την εκπομπή του χαρδαβέλλα. λυπάμαι μόνο που δεν την είχα δει όταν είχα κάνει ποστ την ερμηνεία της αλφαβήτου μας!
hfaistiwnas
ΑπάντησηΔιαγραφήευχαριστώ για το λινκ της γραμματικής.
μάλλον άδικα έφαγα το ξεφώνισμα στην τάξη... σνιφ...
athinovio
ΑπάντησηΔιαγραφήάκουσα και εγώ στο σι εν εν, που μόνο το 30% των αμερικανών τοποθέτησαν τις ηνωμένες πολιτείες στη σωστή ήπειρο.
με το γιο μου παίζουμε το παιχνίδι των πρωτευουσών. (με έσκισε που ήξερε την πρωτεύουσα του μπρουνέι!)
kwlogria
ΑπάντησηΔιαγραφήγιαγιά μου έτσι είναι. και οι γονείς που πραγματικά βοηθούν και καθοδηγούν σωστά τα παιδιά τους είναι πολύ λίγοι.
νομίζω όμως ότι πρέπει να το έχεις και μέσα σου το να ψάχνεις, όσο και να σε πιέσουν, αν δεν το έχεις, δε γίνεται τίποτα!
gskastro
ΑπάντησηΔιαγραφήφίλτατε, δεν έχω να πω κάτι για τη θλιβερή κατάντια των νεοελλήνων που υιοθετούν ξένες λέξεις και τις ελληνικοποιούν αρχικά σαν αστείο και στη συνέχεια ως λέξη χαζή και ξενόφερτη.
λυπηρό!
Παρατηρώ πάντως ότισε αντίθεση με τα chat room στα blogs οι Έλληνες τιμούν τη γλώσα τους και απορρίπτουν τα "greeglish".
ΑπάντησηΔιαγραφήΑσαι τον κωσμο να γραφι ωποσ κσερη!
ΑπάντησηΔιαγραφήχα χα!
Καλησπερα γοργονα μου!
Μου πατησες τον καλο τωρα;)
Κι εγω ανορθογραφος ειμαι.
Σου ειναι γνωστο νομιζω πως ζω εδω εικοσι χρονακια!
Ελληνικα αρχισα να γραφω παλι,σχεδον πριν ενα χρονο!
Δεν εβαλα διορθωτη επιτηδες!
Ετσι για να τα ξαναθυμηθω!
Καμια φορα κομπλαρω κιολλας,αλλη λεξη ταιριαζει στο κειμενο που γραφω
και αλλη βαζω!Απο ντροπη να μην την γραψω λαθος!
Παιδι του ...Τζαρτζανου ειμαι!
Την...δημοτικια!;;;;Του Τριανταφυλλιδη,να την χαιρονται!
Διαβαζω τον εντυπο λογο και τρελλαινομαι!
Ενας ετσι ,ο αλλος αλλοιως/αλλιως!!!
Τα σεβη μου και ενα φιλακι σε δυο...εικοσαρες!
ΚΑΛΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΟ ΓΛΥΦΤΗ,ΤΙ ΓΟΡΓΟΝΑ ΜΟΥ ,ΤΙ ΦΙΛΑΚΙΑ ΣΕ 2 20ΑΡΕΣ,ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΟΛΥ ΠΕΡΗΦΑΝΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΤΕΤΟΙΟΥΣ ΘΑΥΜΑΣΤΕΣ...
ΟΠΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΝΕΒΑΖΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΡΟΧΑ....
ΑΝΤΕ ΠΛΥΝΕ ΚΑΝΑ ΠΙΑΤΟ...
ΜΑΛΑΚΟΥ....
ΧΑ ΧΑ ΧΑ ΧΑ ΧΑ,ΣΚΑΤΟΚΑΡΑΒΑΝΟΥ.......
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΑ BLOGS ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ,ΟΧΙ ΑΠΛΑ ΓΙΑ ΝΑ ΓΡΑΦΟΥΜΕ Ο,ΤΙ ΜΑΛΑΚΙΑ ΜΑΣ ΚΑΤΕΒΕΙ...
nikpes34 κλασσική περίπτωση ηλιθίου νεοέλληνα. Τα κουβαδάκια σου και σε άλλη παραλία καραγκιοζάκο.
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλημέρα ρία μου. αν και όσον αφορά την ορθογραφία μειονέκτω αρκετά γνωρίζω πως η εκπαίδευση στα σχόλια σε αυτό τον τομέα δεν είναι πλέον ουσιαστική και αποτελεσματική. βρισκόμαστε σε μια συνδιασμενη προσπάθεια απαξίωσης της σωστής διαπαιδαγώγησης των μαθητών ιδιαίτερα στην ευαίσθητη ηλικία του δημοτικού. αυτό αποτελεί μείζον ΠPOBΛHMA και αφορά όλους μας. στα χρόνια μας τα πράγματα ήταν ΠOΛY καλύτερα. σήμερα όμως με την όλο και αυξανόμενη επιρροή των ΜΜΕ στα πλήθη και ιδιαίτερα στα παιδιά μας οδηγεί νομότέλειακα σε καταστροφή και καταπάτηση της ελληνικής ορθής γραφής!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητή μου
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροφανώς δεν κατανόησες το πνεύμα
του σχολίου και είναι δικό μου σφάλμα.
Ήθελα ακριβώς να να καταδείξω το
αποτρόπαιο θέαμα ενός μελλοντικού
(φοβάμαι)κειμένου.
Φυσικά και συμφωνώ με τις απόψεις σου,
δηλώνω δε ότι δεν πρόκειται ποτέ να γράψω τις λέξεις "αβγό" η "τρένο" και άλλες
παρομοίως μεταλλαγμένες κι ας μου γίνεται
κόκκινο το κείμενο!
Καλή εβδομάδα να έχεις
καλή μου, πάμε προς τη φωνητική γραφή σιγά σιγά..ότι φαίνεται πολύπλοκο απλοποιείται, η ίδια η γλώσσα περιορίζεται...εσυ τα ξέρεις καλύτερα απο μας
ΑπάντησηΔιαγραφήανδρό
ΑπάντησηΔιαγραφήλυπάμαι, αλλά δεν έχω πολυτονικό σύστημα στον υπολογιστή, συμφωνώ ότι όλα γίνονται για κάποιο λόγο, στο χέρι μας είναι όμως να προστατεύουμε τα κεκτημένα μας!
nikpes34
ΑπάντησηΔιαγραφήσου αφιερώνω το απόφθεγμα του Αϊνστάιν:
" η μαλακία και το σύμπαν είναι απεριόριστα, αν και για το σύμπαν δεν είμαι και τόσο σίγουρος"
αλήθεια εσένα είχε υπ' όψιν του όταν το έγραφε?
ρόλοι ζωής
ΑπάντησηΔιαγραφήπράγματι?
χαίρομαι ιδιαίτερα αν και σε τσατ ρουμ δεν έχω μπει ποτέ για να γνωρίζω τι γίνεται εκεί!
von karagian
ΑπάντησηΔιαγραφήακριβώς αυτό είναι το πρόβλημα.
είναι δε τα λάθη τόσο πολύ επαναλαμβανόμενα που στο τέλος θα ξεχάσουμε τη σωστή γραμματική!
μίμης ζερβός
ΑπάντησηΔιαγραφήαγαπητέ εύχομαι αν κάνεις λάθος.
η γλώσσα μας δεν πρέπει να απλοποιηθεί. είναι ήδη πανεύκολη για τους νέους, δε χρειάζεται να γίνει ακόμα πιο απλή και να χάσει το ιδιαίτερο χρώμα που έχει!
Πλάκα-πλάκα, παίζει η δικιά μου η φουρνιά (που αποφοιτήσαμε απ'το λύκειο το '94) να είναι απ'τις τελευταίες που ξέρουν κάτι από συντακτικό και ορθογραφία. Έχω διορθώσει γραπτά, έχω κάνει επιτηρήσεις και οι βαρβαρισμοί και οι σολοικισμοί που έχω δει σκοτώνουν άνθρωπο. Το χειρότερο είναι ότι βλέπω απίστευτα κακογραμμένες, ασύντακτες και ανορθόγραφες εργασίες υποψηφίων διδακτόρων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα, στην εταιρεία με την οποία συνεργάζομαι, τα ορθογραφικά λάθη δίνουν και παίρνουν, ακόμη και σε κείμενα ατόμων πανεπιστημιακής μορφώσεως.
αιρετικέ
ΑπάντησηΔιαγραφήτο πιο καλό δώρο που θα κάνεις σε γιορτές και γενέθλια αλλά και σε κάθε ευκαιρία είναι το λεξικό και η γραμματική της ελληνικής γλώσσας.
θα είναι και το πιο πρωτότυπο δώρο!
Ίσως όμως να'ναι και παρεξηγήσιμο αυτό το δώρο, γιατί δεν ξέρεις πώς θα το πάρει ο άλλος ("δηλαδή αυτός γι'αγράμματο μ'έχει;")
ΑπάντησηΔιαγραφήαιρετικέ,
ΑπάντησηΔιαγραφήυπάρχει και εδώ δικαιολογία. θα προσποιηθείς ότι συμβάλλεις στη διάδοση της ελληνικής γραμματικής για υπενθύμιση.
εγώ έχω κάνει δώρο και το σαβουάρ βιβρ σε μια καρακαηδόνα!
Ρία, επειδή τον τελευταίο καιρό πολλά έχω διαπιστώσει ότι κάνω με όλη μου την καλή διάθεση, αλλά βγαίνουν εντελώς στραβά, καλύτερα είναι ένα τέτοιο δώρο να το κάνω μόνον αν νιώθω έντονη τη διάθεση να επιδείξω λίγη καφρίλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήαιρετικέ,
ΑπάντησηΔιαγραφήθα επιδείξεις καφρίλα μόνο αν θα πρέπει να την ανταποδώσεις!
Από καφρίλες έχω κάνει στη ζωή μου αρκετές...
ΑπάντησηΔιαγραφήΌρεξη να'χεις να στις διηγούμαι.
είμαι όλη αυτιά,
ΑπάντησηΔιαγραφήή πιο σωστά μάτια!
1.Όταν μέναμε στην Αθήνα (Καλλιθέα), ο πατέρας μου είχε ένα φίλο ψυχίατρο. Αυτός είχε τη ΜΑΝΙΑ όποτε ερχόταν σπίτι μας να μας ρωτά διαρκώς αν έχουμε τάσεις αυτοκτονίας - ακόμα κι εμένα που ήμουν 7 χρονών τότε. Ε, δεν άντεξα και του είπα "όχι, εσείς έχετε;". Ε, λίγες μέρες μετά φούνταρε.
ΑπάντησηΔιαγραφή2. Εγώ πρόλαβα στο δημοτικό σχολείο που πήγαινα στην Αθήνα (ένα ιδιωτικό) και τις ποδιές... Αλλά κάποτε στην τρίτη τάξη βαρέθηκα την ποδιά (είχε φθαρεί κιόλας απ'το παιχνίδι) και πήγα στο σχολείο με φούτερ και μπλουτζήν. Μου έκανε παρατήρηση η δασκάλα, μου είπε να πάω στο διευθυντή για να με τιμωρήσει, εγώ δεν πήγα. Την επόμενη μέρα, τα μισά παιδιά ήταν χωρίς ποδιές!
3. Έχοντας μετακομίσει πια στη Λάρισα, στο γυμνάσιο είχα έναν πολύ κακό μαθηματικό. Ο τύπος ήταν άδικος με όσους δεν κάνανε ιδιαίτερο σ'αυτόν: όσο και ν'άξιζες, πάνω από 15 δεν έπαιρνες με τίποτα. Και έβριζε τους μαθητές, ήταν αίσχος ο τύπος. Τέλος πάντων, η μητέρα μου τότε ήταν φιλόλογος (έχει βγει πια στη σύνταξη)... Λοιπόν, μια φορά που βγήκαμε η μητέρα μου κι εγώ για ψώνια, βρήκαμε στο δρόμο μια κυρία, την οποία η μητέρα μου μου σύστησε. Ήταν η σύζυγος αυτού του μαθηματικού. Αντί να της πω "χαίρω πολύ", τη ρώτησα "πώς τον αντέχετε;". Ένα χρόνο μετά, τον χώρισε!
Κι έχω κάνει κι άλλα...
αιρετικέ
ΑπάντησηΔιαγραφήπράγματι έχεις να πεις πολλά!
άκου αυτοκτόνησε ο γιατρός! βέβαια, έπρεπε να το είχατε ψιλιαστεί από τις επανειλημμένες ερωτήσεις για τις αυτοκτονικές τάσεις!
Πάντως ἐν ἀντιθέσει μὲ τοὺς Κάφρους, ὑπάρχουν καὶ καλοὶ ἐκπαιδευτικοί. Πχ, ἡ δασκάλα τοῦ γιού μου, στο δημοτικό. Τοὺς ἔκανε ΚΡΥΦΑ! ἔκθεση συντακτικὸ καὶ γραμματική, γιατὶ καὶ τὰ τρία, ἀπαγορεύονταν σὲ τάξεις μικρότερές τῆς πέμπτης, μὲ τὴν δικαιολογία τοῦ νεαροῦ τῆς ἡλικίας τῶν παιδιῶν, ἐξ αἰτίας τοῦ ὁποίου, δεν ἤταν ὥριμα (δῆθεν) καὶ θὰ μπερδεύονταν μὲ τοὺς κανόνες (τῆς μητρικῆς τοὺς γλώσσας). Βέβαια ὁ σοφὸς νομοθέτης «ξέχασε» ὅτι τὰ παιδάκια κανοῦν ἀγγλικὴ γραμματικὴ καὶ συντακτικό, καὶ γράφουν ἐκθέσεις στα ἀγγλικὰ ἀπὸ τὴν τρίτη δημοτικοῦ. Ἡ ἐν λόγῳ κυρία λοιπόν, τοὺς εἶχε πει να ἀγοράσουν ἕνα τετράδιο, ὅπου θὰ ἔγραφαν τοὺς κανόνες, τὸ ὁποῖο τὸ ὀνόμαζαν, μὲ κάποιο ἄλλο, ἄσχετο ὄνομα, καὶ τοὺς εἶχε ἐπιστήσει τὴν προσοχή, να τὸ κρύβουν ὅταν ἔμπαινε στην τάξῃ κάποιος ἄγνωστος. Κρυφὸ σχολειὸ δηλαδή!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤέλος πάντων. Για ὁποῖον θέλει να γράφει πολυτονικὰ στον ὑπολογιστὴ τοῦ, ἃς πάει > γραμμὴ ἐργαλείων > δέξι κλικ στην γλῶσσα > ῥυθμίσεις > Ἑλληνικὰ > πληκτρολόγιο > ἑλληνικὴ πολυτονικὴ > προσθήκη > ΟΚ. Φυσικὰ δεν τονίζει μόνο τοῦ. Οἱ τόνοι καὶ τὰ πνεύματα εἶναι διάσπαρτα στα σημεῖα στίξης τοῦ πληκτρολογίου. Πολυτονικὲς γραμματοσειρὲς ἔχει τουλάχιστον Palatino linotype καὶ Tahoma. Ἡ Tahoma εἶναι καλλίτερη για χρήσῃ στο δύκτιο
ανδρό
ΑπάντησηΔιαγραφήστο καινούργιο λαπτοπ δεν έβαλα ακόμα το όφισ και δεν μπορώ να γράψω ούτε στα ελληνικά!
ναι και τους έκανε κρυφά και άλλα μαθήματα!!! έμαθα ότι αμέσως μετά, έφυγε για το παρίσι για να πετύχει απεξάρτηση του γιού της από τα ναρκωτικά. τη λυπήθηκα. αλλά κατάλαβα και γιατί ο γιός της έπεσε στα ναρκωτικά!
ευτυχώς που ο μικρός διάβαζε και έγραφε πριν την πρώτη δημοτικού και το νηπιαγωγείο!
ἐντάξει καλὴ ἡ πλάκα, ἀλλὰ για να βεβαιωθεὶς δεν ἔχεις παρὰ να ῥωτήσεις σὲ ἕνα δημοτικὸ ἀπὸ ποία τάξῃ κανοῦν γραμματική, καὶ ἀπὸ ποία τάξῃ κανοῦν ἀγγλικά. Για τὰ ὑπόλοιπα δυστυχῶς δεν ἔχω τρόπο να σὲ πείσω.
ΑπάντησηΔιαγραφήανδρό
ΑπάντησηΔιαγραφήδε διαφωνώ μαζί σου.
για την ακρίβεια η κοπέλα που τους έκανε αγγλικά, ήταν πολύ ευαίσθητη και με μεταδοτικότητα γνώσεων!
Εγώ βλέπω ότι στα πλαίσια του λαϊκισμού και της εξίσωσης όλων προς τα κάτω (δηλαδή της ηλιθιοποίησης των πάντων) οι ανευθυνοϋπεύθυνοι του ΥΠΕΠΘ έχουν κάνει τις απίστευτες βλακείες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΡία μου θα συμφωνήσω μαζί σου και με την NY ANNA πέρα για πέρα! Η κατάσταση είναι τραγική. Θεωρώ ότι κάθε λέξη γράφεται όπως πρέπει να ακούγεται, και ότι τόσο τα φωνήεντα όσο και τα σύμφωνα έχουν το καθένα τη δική τους προφορά. Το ε είναι διαφορετικό από το αι και το ι διαφορετικό από το υ, το η και το ει... για κάποιον που ξέρει να μιλάει ελληνικά ακούγονται αλλιώς στο αυτί. Το αι είναι πιο μακρύ από το ε, τελεία και παύλα. Το β είναι πιο τραχύ από το υ στη λέξη "αυγό", πώς να το κάνουμε δηλαδή. Και δε μπορούμε να γράφουμε σύνεφο αντί για σύννεφο γιατί είναι συν-νέφος, πολλά νέφη μαζί! Είναι άσχημο να το βλέπεις, να το ακούς, να το φαντάζεσαι, δεν καταλαβαίνω, δεν το βλέπουν όλοι πόσο άσχημο και αταίριαστο είναι? Ακόμα κι αν δεν είναι θέμα εθνικής ταυτότητας (γιατί μερικούς τους τσιγκλίζει αυτή η φράση), δε μπορούν τουλάχιστον να το δουν σαν θέμα όμορφιάς και καλλιτεχνίας? Η γλώσσα είναι σα μουσική, σαν πίνακας, άλλο είναι το "γράφετε" στο αυτί και άλλο το "γράφεται"... άλλη απόχρωση έχει το ένα κι άλλη το άλλο! Ελεος πια, έχω αγανακτήσει!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή